Som l'escola dels més petits.
La llar d'infants és el primer graó del sistema educatiu, un espai on compartim l'educació dels infants amb la família. Acollim nens i nenes des de les 16 setmanes fins als 3 anys. A la nostra escola creiem que per educar hem de tenir en compte el desenvolupament global de l'infant. Les funcions sensorials, emocionals, corporals, dels pensaments, del llenguatge... apareixen sempre interrelacionades. Un dels nostres objectius com a equip professional és satisfer les necessitats físiques (salut, alimentació, descans, higiene, protecció...), afectives, emocionals, personals, intel·lectuals i socials dels infants.
Al nostre centre els infants: - Viuen en un ambient on busquem tots els mitjans per tal que siguin feliços.
- Creixen físicament i com a persones en un ambient que els ajuda a ser autònoms.
- Conviuen amb altres nens, nenes i adults diferents als del seu entorn familiar.
- Són respectats i estimats com a persones úniques i en formació.
- Coneixen el món, guiats per la seva gran curiositat i interès per l'entorn.
En definitiva, s'eduquen seguint diferents corrents pedagògics:
La llar d'infants és el primer graó del sistema educatiu, un espai on compartim l'educació dels infants amb la família. Acollim nens i nenes des de les 16 setmanes fins als 3 anys. A la nostra escola creiem que per educar hem de tenir en compte el desenvolupament global de l'infant. Les funcions sensorials, emocionals, corporals, dels pensaments, del llenguatge... apareixen sempre interrelacionades. Un dels nostres objectius com a equip professional és satisfer les necessitats físiques (salut, alimentació, descans, higiene, protecció...), afectives, emocionals, personals, intel·lectuals i socials dels infants.
Seguim una línea
metodològica eclèctica, ens inspirem en els sistemes de treball, les
experiències i les aportacions de diferents corrents pedagògics, els més
significatius són:
- M. Montessori:
o
Educació
sensorial i llibertat de moviment
o
Educadora
com a facilitadora
o
Metodologia
de racons
o
Treball a
l’aire lliure
o
Combinació
d’activitats lliures-dirigides, tranquil·les-mogudes, individuals-col·lectives
- R. Sensat:
o
Activitats a
l’aire lliure i sortides
- E. Pikler (Lóczy):
o
Concepte d’infant
competent
o
L’adult
estimula, però interfereix el menys possible en l’activitat
o
L’infant és
el protagonista del seu procés d’aprenentatge
o
Importància
de la serenor, tranquil·litat i tendresa en les rutines.
o
Importància
de l’organització i els estímuls
o
Evitar
imposicions en les propostes
o
Respecte al
moviment lliure i espontani
o
Verbalitzar
les accions de les educadores i dels infants
- L. Malaguzzi (Reggio Emilia):
o
Importància
de l’escolta, l’observació, i el respecte cap els infants
o
Educar amb
tendresa, optimisme i alegria
o
Desenvolupament
de les capacitats creatives i comunicatives
o
Importància
de la documentació
- Escoles Waldorf:
o
Respecte al
desenvolupament físic, psíquic i emocional
o
Importància
d’una base emocional sòlida
o
Aprenentatge
mitjançant el joc
- B. Aucouturier:
o
Visió global
de l’infant: desenvolupament motriu, emocional i cognitiu
o
Psicomotricitat
com a element important en el desenvolupament harmònic de la personalitat
o
El plaer
sensoriomotor afavoreix el cos, el procés de simbolització i l’accés a la
representació
o
Joc lliure,
activitat espontània
o
Espai segur
que convida al moviment
- Pedagogia sistèmica:
o
Concepció
d’escola com a sistema amb les seves normes d’organització i funcionament i de
família com a sistema amb la seva història i peculiaritats.
o
Les
educadores, els infants i les famílies provenim d’un context determinat, d’una
generació i d’una cultura: cadascú té una representació de la realitat
elaborada a partir de la seva experiència subjectiva
o
L’escola no
ha d’assumir responsabilitats que no li
corresponen
o
Les famílies
ho fan el millor possible
o
Importància
de l’actitud i forma de comunicació de les educadores:
§ No
etiquetar
§ No
jutjar
§ Acceptar
§ Dialogar
§ Negociar
§ Acompanyar,...
o
Concepció
del fracàs com a mitjà d’aprenentatge
Intel·ligències múltiples (Gardner):
o Concepte
d’intel·ligència com a capacitat de resoldre problemes i de crear productes en
un entorn ric
o Totes les persones
posseeixen les 8 intel·ligències, cadascuna desenvolupada a un nivell
o La majoria de persones
poden desenvolupar fins a un nivell òptim cadascuna de les 8 intel·ligències si
l’entorn és adequat
o Les intel·ligències
sempre interactuen entre sí
o Existeixen moltes formes
de ser intel·ligent
L’INFANT
Entenem l’infant com un subjecte actiu i protagonista del seu procés d’aprenentatge. Creiem en un infant competent amb una disponibilitat natural per explorar el seu entorn. Un infant creador, que posseeix molts recursos i que té un gran potencial . L’infant és curiós, com un científic amb necessitat d’aprendre, de descobrir i de sentir . L’infant és una persona única i, com a tal, es mereix una atenció acurada i individualitzada, es mereix respecte.
Creure en un infant capaç
implica entendre la llar d’infants
com a un lloc on descobrir i compartir aprenentatges, no com a un lloc on només
es reben els coneixements de manera unilateral.
Cal crear un espai proper,
transparent, acollidor, estimulant, familiar, de comunicació, de participació,
creatiu, agradable, documentable, lloc
de recerca, aprenentatge i reflexió. Un lloc que dóna temps a l'infant per elaborar les seves
idees, per assolir i conquerir els seus propis coneixements. Entenem que la
llar d’infants ha de ser un “laboratori”
de pedagogia on es presentin propostes amb les que l’infant pugui assajar,
mirar, tocar, comprovar, identificar, observar, crear, transformar, inventar,
jugar, gaudir, fer hipòtesis, escoltar, comunicar, compartir, contrastar, aprendre, pensar, raonar, tornar
a assajar, tornar a refer, ...
LES EDUCADORES
La nostra tasca com a educadores és construir
situacions educatives en les que els infants aprenguin per ells mateixos, en
què puguin aprofitar-se autònomament del seu propi coneixement i dels seus recursos.
Les educadores no hem de
donar aprenentatges, sinó que hem de crear les condicions necessàries per
aprendre.
Afavorim l’activitat curiosa, crítica i investigadora i el seu
aprenentatge significatiu, que mitjançant la interacció i l’assoliment dels
objectius educatius de cicle, l’ajudarà en la seva formació psicosocial i en el
seu desenvolupament global.
El nostre paper consisteix
en saber escoltar, observar i entendre les estratègies que els infants
utilitzen en les diferents situacions d’aprenentatge, no posar l’accent en les
nocions, sinó en els processos d’aprenentatge. Les educadores intervenim,
acompanyem, sense dirigir, proposem situacions d’aprenentatge, de treball,
d’experiència.
La parella educativa:
La nostra llar
d’infants crea situacions d’aprenentatge
que els infants posen en marxa mitjançant l’experiència. Per aconseguir crear
situacions constructives i agradables alhora distribuïm els infants en petits
grups per:
- Crear un clima ric i agradable, on les educadores
podem oferir un tracte acurat d’estimulació, estimació i de respecte per la
persona.
- Facilitar el procés de socialització, els
aprenentatges i l’experimentació.
- Afavorir la qualitat de relació amb l’adult i amb
els altres infants.
- Potenciar la comunicació.
- Facilitar la cooperació.
- Respectar el ritme de maduració i
desenvolupament , afavorir el compartir ,...
Tenint en compte el concepte
que tenim d’infant i de llar d’infants, defensem la parella educativa perquè permet treballar en petits grups, facilita
l’observació, augmenta les possibilitats organitzatives, permet introduir propostes que afavoreixin la creativitat i
l’experiència sensorial, presentar nous materials, respectar el ritme de cada
infant...
Les propostes són
programades. Utilitzem un temps per
organitzar l‘espai i preparar el material. Després, cal temps per rentar els
infants, canviar-los, netejar taules, escombrar, fregar el terra, els
estris,...
En definitiva, dues
educadores a l’aula proporcionen qualitat, riquesa i eficàcia a la tasca
educativa.
METODOLOGIA
Partint
de la base que els primers anys de vida de l’infant són de vital importància,
volem posar especial interès en satisfer les seves necessitats bàsiques: higiene,
alimentació, afecte, seguretat, confiança..., però també les afectives,
emocionals, personals, intel·lectuals i socials dels infants, per incidir de
manera positiva en el seu aprenentatge i desenvolupament.
Les
propostes de joc i activitats es troben en consonància amb aquest principi,
posant especial atenció a la vivencialitat.
Els racons
L’estructuració per racons permet que diferents grups
d’infants puguin gaudir simultàniament de diferents jocs o activitats.
Pensem en el joc com una
necessitat vital, com el primer instrument d’aprenentatge per conèixer-se a si
mateix i a l’entorn, per la qual cosa el joc és una de les bases del nostre
sistema pedagògic.
El joc per racons afavoreix
que cada infant aprengui al seu propi ritme i de manera activa i espontània.
La manipulació i l’experimentació són bàsiques per l’infant en el seu
procés de descoberta.
Presentant
diferents propostes per manipular i experimentar pretenem estimular els
sentits, oferir diferents possibilitats de descoberta, facilitar el coneixement
de les qualitats més evidents dels elements del nostre entorn, i gaudir del
plaer de jugar.
La
llibertat, el desig d’investigar, la necessitat de conèixer l’entorn, de tocar,
de sentir,... farà que sigui una experiència única per a cada un dels infants.
Els
infants fan servir tots els sentits, observen els resultat de les seves accions
sobre el material, experimenten el plaer i exploren les sensacions que produeix
el contacte amb diferents materials.
Descobreixen
qualitats dels diferents elements: suau, fred, brillant, dolç, salat,
llefiscós, sec, humit, calent,...
Aprenen
a coordinar les mans i utilitzen els dits, així serà més fàcil aprendre a
agafar bé el llapis.
Psicomotricitat
Les educadores també posem especial èmfasi en tots aquells aspectes psicomotrius i posturals, ens
comprometem a donar un suport específic a aquells infants i famílies que així
ho requereixin, per tal de garantir la formació integral del nen/a.
Respectem el moment evolutiu i ens ajustem a les diferents necessitats
d’aprenentatge de cada nen/a i grup.
Des del moment de néixer, l’infant es mou i amb el
moviment s’expressa, aprèn i es relaciona, coneix l’entorn que l’envolta i es
coneix a sí mateix, els seus límits i les seves possibilitats.
El coneixement del
propi cos és la base de la primitiva estructura psíquica del “jo”
infantil.
El desenvolupament de l’infant segueix unes etapes
preprogramades en la herència genètica de la nostra espècie.
Cadascuna d’aquestes etapes compleix uns objectius en la maduració de
l’organisme: en el terreny físic, el sensorial i el psíquic.
Durant els 6 primers anys de vida s’estructuren les bases del
funcionament cerebral i les seves possibilitats d’aprenentatge.
Molts dels
trastorns d’aprenentatge obeeixen a errades en el desenvolupament d’aquestes
etapes.
Cada fase del desenvolupament psicomotriu es recolza en la immediatament
anterior.
L’adult s’ha de relacionar amb l’infant també al
terra, si no ho fem el nadó voldrà posar-se dret abans d’estar preparat, la
qual cosa pot provocar una disharmonia en el seu desenvolupament.
És un error important evitar que els infants no visquin totes aquestes etapes al terra. Molts nens passen el dia asseguts, sense viure cap experiència de moviment lliure i autònom, per la qual cosa no activen els sistemes contralaterals d’organització. La contralateralitat és la base de la lateralitat i aquesta és imprescindible per establir els codis de direccionalitat necessaris per a un correcte aprenentatge de la lectoescriptura i les matemàtiques.
Mitjançant la psicomotricitat treballem el plaer sensoriomotor com un factor que afavoreix
el cos, el procés de simbolització i l'accés a la representació.
La psicomotricitat té
com a objectiu promoure l'expressió de totes les possibilitats motrius,
emocionals, cognitives i relacionals de l'infant.
L’espai exterior també té valor educatiu i és ric oferint
experiències sensorials, corporals, socials, creatives, emotives,...
Al pati poden conèixer
aspectes relacionats amb el temps atmosfèric, les plantes, les bestioles, el
cel...
...També podem presentar propostes d’experimentació, motrius,...
...i per què no? menjar la fruita, berenar, rentar-nos les mans, canviar bolquers, fer una becaina...
Descoberta de l'entorn
Cada
cop més, donem protagonisme a les sortides
pel poble i els seus voltants per afavorir el descobriment del seu entorn proper: la
floristeria, el Parc dels Vegetals, el Parc de les Basses, els bosc, la riera,...
Hàbits i autonomia
Potenciem l’aprenentatge dels hàbits per poder afavorir l’autonomia personal, la creació d’una autoimatge positiva i d’aquesta manera la convivència, comptant també amb el suport de la família.
Volem donar valor i importància a les “rutines” (hàbits de neteja, àpats, descans, arribades i comiats). Volem que aquestes atencions siguin de qualitat per a què tinguin més contingut pedagògic i realitzar aquestes rutines amb respecte i empatia cap els infants.
Tenim en compte que és en aquests
moments que els infants prenen consciència de si mateixos i del món que els
envolta. Si els tractem amb respecte, atenció i comprensió, ells també es
relacionaran de manera respectuosa, confiada i comprensiva amb els seu entorn.
Mitjançant les rutines
establim una relació de complicitat amb els infants. Aprofitem les rutines per establir relacions càlides i afectuoses , per
comunicar-nos amb els infants, per estimular la seva participació i cooperació.
Quan donem respostes
adequades, quan aprenem a escoltar els infants, quan donem més valor al que fem
amb ells, quan aprofitem més els moments de relació individual, l’ambient és
més tranquil, més amable per a tots, on el valor fonamental serà el respecte
vers l’infant actiu i competent.
La música
Per nosaltres la música constitueix
un punt de partida privilegiat en l’educació infantil, a través del qual els
nens i les nenes poden iniciar el descobriment del seu cos, del llenguatge
oral, de la dansa, del ritme, del moviment, de la música.
Els infants viuen la melodia,
l'estructura musical i la pulsació de la música i les cançons.
Es crea un vincle afectiu i
comunicatiu entre l’infant i l’educadora.
Amb la música, les cançons, les moixaines els infants aprenen a sentir,
a percebre i, a poc a poc, a expressar-se.
La música afavoreix el
desenvolupament de la memòria, la concentració, l'atenció, la imaginació,
l'observació, la creació,... i despertem el plaer de sentir-la i viure-la.
Podem escoltar, ballar, expressar, sentir, interpretar, cantar, imitar,
disfressar-nos ... i crear música.
Educació emocional
Entenem que
l’infant està creixent emocionalment per tant, un altre aspecte fonamental en
el nostre plantejament pedagògic és proposar un entorn que ajudi a
l’infant a progressar en el seu desenvolupament
emocional.
Hem de crear un lloc d’acolliment i de contenció que permeti a l’infant sentir-se valorat,
comprès i respectat. Un espai on adquirir autonomia i equilibri en el seu estat emocional.
La llar d’infants és un espai
provocador d’emocions importants pels infants, on s’experimenten les
primeres vergonyes, angoixes, alegries, tristeses,... Les relacions entre infants és un
marc ideal per poder aprendre a regular-se i anar trobant les pròpies eines de
superació de conflictes.
La documentació
Un altre aspecte fonamental en el nostre
plantejament pedagògic és la
documentació.
En la primera visita ja informem de que partim del
joc i l’experimentació, que no fem fitxes perquè busquem activitats més reals,
riques i estimulants amb altres materials. Aquesta tasca no es pot recollir en
els àlbums tradicionals i, per tant, cal buscar altres maneres de
traspassar-les: parets que mostren murals i fotos on s’observa els infants mentre els creaven, el blog, documents
temàtics que estan al seu abast, projectes, “què fem?” a les cartelleres,...
La llum i el color
Creiem que cal
acostar els infants al món de la llum i el color per a què visquin sensacions i
emocions mitjançant l’observació i l’exploració.
Amb la llum podem
canviar tot el nostre entorn, podem explicar contes, afavorir l’expressió
corporal, descobrir nous materials, aprendre les parts del cos, conèixer els
colors, les formes, fer petites escenificacions, escoltar música, fer jocs
motrius, transformar la realitat, crear un univers imaginari... cadascú fa els
seus propis descobriments despertant la
imaginació i la creativitat.
La llum, les ombres,
el color i la música, a més de facilitar estats de benestar i de
felicitat, permeten experiències
sensitives i perceptives: visuals, auditives, tàctils, espacials, estètiques,
lògiques, fantàstiques,...
2 comentaris:
Enhorabona! TOT UN EXEMPLE DE PROJECTE GLOBAL I QUÈ ENTÉN QUÈ ÉS UN INFANT I EL TRACTE AMB RESPECTE
Gràcies Sandra! :-)
Publica un comentari a l'entrada